Weekendtrip: Nam Lik eco village en Nam Ngum Lake

19 juli 2015 - Nam Ngum Reservoir, Laos

Voor ons derde vrije weekend deden we een uitstap richting het meer Nam Ngum. We reden in een overvol minibusje over de meest slechte wegen die we tot nu toe al in Laos gezien hebben. Putten in het wegdek en random onverharde stukken weg waren eerder regel dan uitzondering.  Na een nogal oncomfortabele rit kwamen we eerst aan in het Nam Lik Eco Village. Op de website leek dit een veelbelovend resort waar allerlei activiteiten aangeboden worden als kajakken, ziplining en wandeltochten. Bij aankomst bleek dit echter een hoopje verlaten bungalows te zijn. We deden met de groep wel een wandeltocht door de warme en vochtige bossen rond het 'resort'. Het resort is niet in een toeristisch gebied gelegen, dus kostte het ons enige moeite om een hotel te vinden aangezien maar weinig mensen met Engels oveweg konden. Het was leuk om eens ondergedompeld te worden in de 'echte' lao levenstijl.
Dag twee bezochten we het meer zelf. We deden een boottocht over het meer en de uitzichten waren echt prachtig. Ook het helder blauwe water was een leuke afwisseling met  het bruine mekongwater. Het stuwmeer is sinds 1960 afgedamd en daardoor zijn nu enkele dorpjes onder het wateroppervlak verdwenen. Op een bepaald moment wees onze kapitein/gids ons erop dat we over een oude tempel voeren. We bezochten ook een authentiek visserdorpje, waar we onder de indruk waren van hoe basic de mensen daar leven zonder elektriciteit of stromend water.
Tegen etensuur waren we terug in de guesthouse voor onze dagelijkse portie rijst. En zo konden we ook op tijd in bed kruipen voor alweer een nieuwe werkweek.