Week 3: afvoer, beton en afscheid

19 juli 2015 - Vientiane, Laos

Deze week was zodanig druk en uitputtend dat de reisverslagen een beetje verwaarloosd zijn geweest. Het hoofdwerk van de week was het leggen van een betonnen terras voor een kleuterschool. We begonnen met het afbakenen van de oppervlakte en het leggen van een zandbed, zijnde een hele voormiddag zeulen met kruiwagens van achter in de tuin naar vooraan. 's Middags moest dit zandbed bewaterd worden en drogen voor het beton erop mocht. De dag erna regende het echter waardoor het droogproces nogal in het water viel en we niet konden beginnen aan het betonwerk. Daarom gingen we naar de school waar we vorige week schilderden, om eens orde op zaken te stellen in de toiletten: er moest gekuist, geschilderd en ontstopt worden. Met 8 personen schoot dit goed op, en aan het eind van de voormiddag was er al een heus verschil te zien! Na de lunch was iedereen uitgeput maar besloten Ruben en ik toch verder te werken: de lavabo had geen afvoer, dus wanneer je de kraan aanzetten liep al het water gewoon op de vloer. We vertelden de coordinators over onze plannen, en ze brachten ons 2 met de Scooter naar de winkel. Daar kochten We de nodige buizen en tape, en mochten we een zaagje lenen om ter plaatse te gebruiken. Terug op school maakten we de nodige verbindingen en zaagden we de juiste lengtes, waardoor het water mooi naar buiten kon.
De dag erna was het ongeveer gestopt met regenen en toonde de betonman ons hoe we beton moesten mengen en aanbrengen. Het principe was simpel: maak een berg met zand, cement en grind, voeg water toe, en mix goed. De uitvoering bleek echter moeilijker: toen we het die middag alleen moesten doen bleek de maat "kruiwagen" te vaag en was er te veel grind. Uiteindelijk werkten we lange dagen, waaraan we blaren op de handen, wallen onder de ogen en een mooi terras aan overhielden.
Deze week moesten we ook afscheid nemen van Hanne op haar verjaardag, dat we gepast vierden met 2 slagroomtaarten en een karaoke-avond met de hele groep! Danku Hanne voor de fantastische 3 weken! We missen u!
Op vrijdag sloten we de week af met een gezellig Frans restaurantje, waar we eens genoten van een steak en wijn als welkome afwisseling van alle rijst!

1. Chris:
    19 juli 2015
    Hallo Annelies en Ruben,
    Jullie doen daar blijkbaar mooi werk. Jaja...beton maken is niet zo evident....daar heb ik genoeg ervaring in van vroeger. De juiste verhoudingen is natuurlijk van belang. Jullie waren nadien blijkbaar gezond moe, waarmee ik bedoel dat jullie nu wel weten wat handenarbeid is. Stel je maar voor dat je dergelijk werk in de bouw moet doen tot 67 jaar. Maak jullie verder nog heel nuttig en geniet van de momenten die jullie gegeven zijn. Bedankt voor de verslagen en de foto's. Tot later nog wel eens en kus van pépé.