Rondreisweek deel 1: Bolaven Plateau

3 augustus 2015 - Pakse, Laos

Zaterdagochtend kwamen we aan in Pakse, de grootste stad van het Zuiden. Het was eerder een dorpje en stelt zelf niets voor, maar het is wel een ideale post om het Bolaven plateau te verkennen. Het plateau is erom gekend een van de beste en duurste koffies voort te brengen. We huurden in Pakse een scooter voor 3 dagen.

Zaterdag reden we naar Wat Phu: een indrukwekkend ruïne van een tempelcomplex van de Khmer beschaving, van dezelfde bouwmeester als Angkor Wat in Cambodja, maar kleiner en in slechtere staat. Terug in Pakse reden we naar een lokaal dorpje op een eilandje 15km noordwaarts. Daar spendeerden we de avond tot de volgende ochtend in een homestay, dus in een kamertje bij Laotiaanse dorpelingen thuis. Een hele ervaring!

Zondag begon de dag om 5u30 in de homestay, en eenmaal terug in Pakse begonnen we aan een tweedaagse roadtrip door het Bolaven plateau zelf. De eerste dag reden we tot in Tat Lo, gekend vanwege zijn gelijknamige waterval. Onderweg stopte we bij een eco resort en Mr Vieng's koffie plantage. In het eco resort waanden we ons in een pretpark vol selfie nemende Thai, veel te toeristisch naar onze smaak. Bij Mr. Vieng's koffie plantage dronken we koffie gemaakt van door Mr Vieng zelf gekweekte en geselecteerde arabica koffiebonen. Heerlijk!

Maandag bereikten we het hoogste punt, de zogenaamde koffiehoofdstad Paksong, 1300m hoog. Het was er vrij koud en er was vrij weinig te beleven. We vroegen ons toen ook af waar de benaming "plateau" vandaan is gekomen: nergens in Laos hebben we zoveel hellingen gedaan, en ook het landschap was steeds heuvelachtig. Terug in Pakse namen we de laatste bus naar de 4000 eilanden. Een kleine 4u zaten we achterin een tuk tuk samen met 24 mensen, een frigo, een 40" tv en de maandelijkse inkopen van diezelfde mensen, verspreid in en op de tuk tuk. In het donker kwamen we aan in Nakasang. Tussen ons en onze eindbestemming zat nog een breed stuk Mekong, waarvoor we nog snel een local wisten te overtuigen om ons er over te varen. Toen we dan eindelijk op een van de 4000 eilanden waren restte ons nog een guesthouse te vinden waar we ons nu geïnstalleerd hebben.

1. Chris:
    4 augustus 2015
    Amaai...Jullie zullen nogal kunnen vertellen me dunkt. Ik ken er die reeds verlangend uitzien naar jullie talrijke ervaringen.
    Geniet er nog van want het zijn de laatste dagen. Tot zaterdag....Kus en groetjes van pépé.