Weekend in Vangvieng: vleermuis grotten, plezier op de rivier en hobbelige kronkelpaden

5 juli 2015 - Vang Vieng, Laos

Na een hete hobbelende rit van 4u in een minibusje kwamen we aan in Vangvieng, een toeristische trekpleister voor wie van natuur en avontuur houdt. We trokken in een zeer goedkoop en vriendelijk hostelletje in. Dat de airco bestond uit een stuk of drie waaiers in de kamer, inclusief dikke insecten en salamandertjes op de muren namen we er graag bij. Op de straten worden verse sandwichen en vers geperste fruitsappen zo voor een prikje voor je ogen bereid. Toch een lichte verademing na een week vol rijst en noodels.

De eerste activiteit werd 'tuben': met een opgeblazen soort van binnenband een rustig riviertje afdobberen. Zelf waren we een beetje aangedaan van de luide muziek en de verschillende bars op de oever die je proberen lokken met alcoholische dranken en free wifi. Deze plek is duidelijk meer gericht op toerisme dan de hoofdstad zelf.

'S avonds zochten we de 'kangaroo bar' op dankzij tips in reisgidsen. Deze hadden niet gelogen. Heerlijke frans-canadese gerechtjes en een ongezien behulpzame bareigenaar maakte onze avond beter dan gehoopt. De eigenaar, duidelijk afkomstig uit Australische oorden, lichte ons in over hun eigen plaatselijke volunteer-werken en was zelf ook nog volunteer geweest in Vientiane. Zeer enthousiast over ons als 'backpakkers who give back instead of party all the time' gaf hij ons een schat aan informatie over hoe we onze zondag konden vullen.

Zijn raad opvolgend tuktukten we de volgende dag naar de blue lagoon met bijhorende giga-grot. De weg heen en terug bood ons een prachtig zicht op velden en bergen, een ministukje natuurlijk Azië. De plek zelf leek op een miniparadijsje waar de plaatselijke bevolking zowel als toeristen een familie zondag konden doorbrengen. Na een bezoek aan de grot ( inclusief huur van hoofdlamp, avontuurlijk ingestelde Coordinatie van ledematen en druipen van zweet) deed een frisse duik in het mooie lichtblauwe water hemels deugd.

Wordt vervolgd...

1. Chris:
    6 juli 2015
    Wauw...Alsmaar meer en meer avontuur te beleven geloof ik.
    Wat beleven jullie daar een reis zeg....Neem maar veel foto's voor later. Doe het verder goed en lieve groetjes van pépé.