Weekend Luang Prabang

14 juli 2015 - Luang Prabang, Laos

Dit weekend gingen we naar dé place to be in Laos: Luang Prabang, dat tot 40 jaar geleden de hoofdstad was. We vertrokken vrijdagavond met een slaapbus, waarop we nog vrij comfortabel konden slapen. Om 7u 's ochtends kwamen we aan in de stad.

Het weekend bevatte veel boottochten: zo gingen we eens naar een grot, een papier&weef-dorp, en deden een zonsondergangstocht op de rivier. We deden ook een langere boottocht naar een práchtig watervalpark (te vergelijken met de Plitvice-meren in Kroatië maar veel lokaler en rustiger) gecombineerd met een berenzoo. Ons kapitein scheen onze groep van 6 wel leuk te vinden en toonde ons een meertje in de cascade waar je kon zwemmen onder de waterval met het mooiste uitzicht op de omgeving! Ook stelde hij voor om daarna verse vis te eten op de Mekong. We meerden aan op een veredelde zandbank midden in de rivier, waar een zestal vissers hun netten aan het controleren waren. We kozen een vis van 3kg uit het water, en zagen hoe de mannen deze doodden en tussen 2 bamboestokken boven het vuur hingen. De tafel bestond uit een groot bananenblad en het bestek uit onze handen. We aten ons buikje rond met de kapitein, die ons overhaalde om ook de minder evidente onderdelen van de vis te eten. Zo was er een heuse portie kaviaar, en aten Hanne&Ruben elk een oogbal. Bovendien was er de volle endeldarm, die "goed is voor de mannen", dus die werd ook opgepeuzeld. Alles moest doorgespoeld worden met Lao Lao, de plaatselijke rijstjenever, te vergelijken met Raki in Kreta bijvoorbeeld. De boottocht werd afgesloten met een plons in de bruine rivier.

Dan was er ook nog een olifantenmoment: we gingen naar de Elephant Village&Resort, waar men olifanten in slechte omstandigheden zoekt en opkoopt, om hen hier een beter leven te geven. Ze lopen vrij rond en kunnen baden en drinken wanneer ze willen, en je mag daar zomaar tussen lopen, aaien en voederen. We maakten ook een tocht op zo'n reus, waarbij we grondig nat werden gespoten wanneer ons dier zich in de rivier wilde verfrissen. Helemaal niet erg, want het was weer eens een snikhete dag!

Uiteindelijk sloten we het weekend af met een verse fruit/oreo shake en een klim naar de top van de centrale stadsheuvel, waar we beloond werden met prachtige uitzichten, een reünie tussen Hanne&een schermvriendin, en een lekker frisse regenbui!

1. Chris:
    14 juli 2015
    Hallo Annelies en Ruben,
    Wat een belevenissen zeg. Een reis om nooit te vergeten.
    Geniet er nog van. Groetjes en kus van pépé.