Dag 3: Wats, bloemenoffers en voorspellingen

1 juli 2015 - Vientiane, Laos

Vandaag was tempeldag. In de voormiddag bezochten we 3 adembememende "wats", of tempelcomplexen. Deze bestaan uit een Sim (de hoofdtempel zelf), vele stupa's (een soort praalgraven), een soort overdekte rondgang met honderden buddha-beeldjes, de verblijfplaats van de monniken, een tuin en hier en daar nog een kleiner tempeltje met een buddhabeeld. Alles is ongelooflijk kleurrijk en prachtig afgewerkt! In de tweede Sim kregen we een zegening van een echte (ja, oranje geklede) monnik met een wit touwtje om ons pols voor geluk.
Daarna hebben we op goed geluk wat voorgesneden fruit gekocht, aangezien we van de meeste vruchten de naam niet wisten, laat staan hoe je ze moest eten. De naam weten we nog steeds niet, maar we kennen de smaak al!

Na het middagmaal van (nogmaals) rijst, maakten we een echt bloemenoffer van bananenbladeren, en gingen dat in nog een andere wat gaan offeren. Hier namen we ook deel aan een ander ritueel: in een koker zaten stokjes met verschillende nummers van 1 tot 20 op. Je moest er voorzichtig mee schudden tot er 1tje uitviel, en bij dat nummer hoort een voorspelling. In het Lao natuurlijk. Na een vertaling door Tikki, onze coördinator, bleek dat Ruben&Annelies (die allebei nummer 7 hadden) een super lang&gelukkig leven zouden leiden met alles erop en eraan, terwijl die van Hanne iets minder positief klonk.

Na wat kaartspelletjes in de guesthouse vertrokken we rond zonsondergang (18u) naar de oevers van de Mekong om deel te nemen aan een intensieve zumbasessie. De avond bestond verder nog uit eten, douchen en kaarten tot in de late uurtjes...

1. Chris:
    1 juli 2015
    Amaa ! Wat maken jullie daar allemaal mee. Dit wordt beslist een avontuur om nooit te vergeten. Prent maar alles goed in jullie geheugen, en laat ons hopen dat de voorspellingen voor jullie twee perfect uitkomen. Geniet er nog van alle twee, blijf voorzichtigen bedankt voor de verslagen. Liefs kus en vele groetjes van pépé.
  2. Ilse smet:
    6 juli 2015
    Dag beidjes! Wat een verhalen zeg... Prachtige foto's ook, waarvoor heel hartelijk dank !
    Geniet nog maar 1000% van alles wat jullie daar zien, horen, ruiken, doen en beleven ! Dikke knuffel van ons beiden dxx